Tajomstvo dlhovekosti: 7 návykov, ktoré vám zaručene predĺžia život

Napísal(a) Stannah

Ženy objavili tajomstvo dlhovekosti

„Zdraviu prospešné návyky môžu predĺžiť život aj o viac ako desať rokov.“
Harvardova škola verejného zdravotníctva

V najnovšom singli od Rolling Stones Mick Jagger spieva Nehnevaj sa na mňa. To je síce pekné, až na skutočnosť, že Mick Jagger nedávno oslávil 80 rokov. Kapela minulý rok oslávila 60 rokov pôsobenia v hudobnom priemysle, počas ktorých vydala vyše 80 albumov a obrovské množstvo singlov. Keď však vidíme Jaggerovu nesmiernu energiu na koncertoch Stones, pýtame sa: „Odkiaľ tú energiu berie?“

Je pravda, že Mick Jagger bol kedysi známy svojimi dosť nezdravými návykmi. V druhej polovici svojho života sa však dištancoval od všetkého, čo je pre jeho blaho škodlivé. Naďalej sa venoval svojej vášni pre hudbu, stal sa aktívnym filantropom, začal sa zdravo stravovať a pravidelne cvičiť.

Poznáte okrem osobných rozhodnutí tohto výnimočného pradeda návyky, ktoré nám predĺžia život a pomôžu nám užiť si tento svet čo najdlhšie?

Odpoveď znie áno!

7 návykov, ktoré vám prinesú najlepšie pocity a najlepší výzor

Vedecký výskum búra mýty o starnutí a ukazuje, že ľudia, ktorí dodržiavajú zdravé návyky od 50. roku života, žijú o viac ako desať rokov dlhšie ako tí, ktorí ich nedodržiavajú. Prečítajte si o týchto 7 návykoch a osvojte si ich už dnes, aby ste žili zdravšie a dlhšie.

1. Hýbte sa čo najviac

Najdlhšie žijúci ľudia na svete majú aktívny životný štýl, aj keď necvičia v tradičnom slova zmysle. Pracujú vonku, starajú sa o záhradky alebo zeleninové záhony a prechádzajú sa ležérnym tempom. Činnosti s miernou intenzitou sú skvelým spôsobom, ako ostať zdravý a vo forme.

2. Stredomorská strava: osvojte si ju úplne

Zdravá strava, ako stredomorská, obsahuje veľa ovocia, zeleniny, celozrnných obilnín a chudých bielkovín. Výživové doplnky taktiež pomáhajú. Pred ich užívaním sa však poraďte so svojím lekárom.

3. Udržujte si optimálnu váhu

Obezita je rizikovým faktorom pri mnohých chorobách, ako sú mŕtvica, cukrovka, rakovina a iné. Namiesto drastických diét skúste hara hachi bu, pravidlo obyvateľov japonskej Okinawy: jedzte, kým nie ste sýty na 80 %.

4. Prestaňte fajčiť

Fajčenie je jednou z hlavných príčin smrti. Zvyšuje riziko srdcových chorôb, mŕtvice, rakoviny a iných ochorení. Ak fajčíte, prestaňte už dnes. Zlepší sa aj vaša chuť do jedla.

5. Obmedzte príjem alkoholu

Rozšírený názor, že červené víno prospieva srdcu, je mýtus. Vedecké štúdie potvrdili, že alkohol môže zvyšovať riziko srdcových chorôb. Antioxidanty radšej získavajte z ovocia a zeleniny.

6. Doprajte si dostatok spánku

Dobrý spánok zlepšuje sústredenie, pamäť a posilňuje nervové spojenia, ktoré využívame pri učení. Okrem toho počas fázy REM naše mozgy spracúvajú emočné zážitky zo dňa, čo nám pomáha stabilizovať náladu.

7. Starajte sa o svoje vzťahy

Buďte láskaví, obzvlášť k sebe, a úžitok z toho budú mať aj ľudia okolo vás. Štúdie zamerané na seniorov v „modrých zónach“ ukazujú, že silné rodinné väzby im pomáhajú žiť dlhšie. Pomocou rodinných väzieb seniori predchádzajú spoločenskej izolácii a zdravotným ťažkostiam, ako je chronická depresia.

Medzi slovami a skutkami

Starostlivosť o seba samého znamená milovať samého seba a pravidelne chodiť na lekárske prehliadky. Malé zmeny v každodennej rutine taktiež môžu zásadne ovplyvniť vašu fyzickú a emočnú pohodu. Zvážte nasledujúce tipy:

  • Začnite v malom a pomaly. Nepokúšajte sa zmeniť všetko hneď. Vždy si vyberte jeden návyk, na ktorý sa sústredíte, a ďalšie pridávajte, keď sa na to budete cítiť.
  • Porozprávajte sa o tom s priateľom. Život je krajší, ak máte na svete niekoho, s kým môžete zdieľať radosť z úspechov.
  • Buďte k sebe láskaví. Často sme svojimi najhoršími kritikmi my sami. Nezabúdajte oslavovať svoj pokrok bez ohľadu na to, aký malý vám pripadá.

Drahí čitatelia, zmena si vyžaduje úsilie, ale to platí o všetkom v živote, čo za niečo stojí. Dobrá správa je, že môžete začať už dnes, či už to bude prechádzka alebo návšteva koncertu Stones! Začnite pomaly, ale začnite hneď.

Zdroje: