Úžasný hotel Marigold: sedem príbehov o prekročení vlastných hraníc!

Úžasný hotel Marigold nie je len o trápení staroby a dôchodku. Je o živote, ktorý je bez ohľadu na vek vždy plný možností!

Napísal(a) Stannah

Úžasný hotel Marigold

Keď starneme, na našej pokožke sa začínajú objavovať vrásky a naše vlasy začínajú šedivieť, ale nie sme niekde vnútri stále tí istí ľudia, ktorými sme vždy boli? Do určitej miery áno, ale vek, a čo je dôležitejšie, skúsenosti nás zmenia spôsobom, akým sme si to nikdy ani nepredstavovali. Krása ale spočíva v tom, že my sa nikdy neprestaneme meniť a vyvíjať, nezáleží na tom, koľko máte skúsenosti, život vždy srší možnosťami! Práve preto by som rád ozrejmil myšlienku filmu, ktorú považujeme za veľmi dojemnú: uvedomiť si, že vždy môžeme objavovať a pretvárať samých seba alebo aspoň sa pokúsiť o svoje najlepšie verzie. Aký nudný by bol život, ak by sme viac nemohli objavovať nové horizonty, učiť sa nové veci, vedieť sa vcítiť do inej osoby a porozumieť iným názorom? Takýto je aj film Úžasný hotel Marigold:

„vzácne pripomenutie z filmov o tom, že veľké emócie nie sú len pre mladých a ľudí v strednom veku“ Mick LaSalle zo San Francisco Chronicle

Je to film, v ktorom sa spája komédia a dráma, aby sme tak mohli nahliadnuť do problémov, ktoré prináša starnutie. Všetci chceme starnúť tak, aby sme nestratili šarm a živosť, ale vieme, že to nie je len tak a že svetlá budúcnosť je možná, len ak si udržíme určitú úroveň otvorenosti voči novým veciam a ochoty prekročiť vlastné hranice. Znie to sľubne? Rád vám v krátkosti poviem viac o tomto skvelom a inšpirujúcom filme.

Úžasný hotel Marigold

Predpoklad na zmenu nie je nikdy neskoro!

Film Úžasný hotel Marigold z roku 2012 rozpráva príbeh o skupinke britských dôchodcov, ktorí sa presťahujú do (lacnejšieho a) na prvý pohľad exotického hotela pre dôchodcov v Indii, ktorý vedie vždy ochotný mladý hoteliér Sonny (Dev Patel). Tento film je tragikomédia podľa románu These Foolish Things (Tie šialenosti) (2004) od Deborah Moggachovej, v ktorej majú postavy 60 a 70 rokov. Film tvoria príbehy siedmych rôznych postáv, ktoré sa stretnú len preto, aby každý z nich zažil iný koniec svojho príbehu, hoci každý prejde spoločným a základným uvedomením si, že nikdy nie je neskoro vydať sa na novú cestu a objavovať nový spôsob života. Keď prvýkrát stretávame týchto sedem rôznych postáv, zdá sa, že sa možnosti v ich živote prosto vytratili. Koniec koncov, žijú v skľučujúcom a nebezpečnom novom svete, ktorý ich občas môže poriadne ohromiť. Avšak divákov nesklamú. V skutočnosti režisér filmu hovorí:

„Scenár je zábavný a silný, nie je to len komédia,“ (…) „Taktiež sa venuje zármutku, osamelosti a izolácii a otvára otázku toho, čo je naozaj možné, keď starnete. Môžete stále začínať nanovo? Je niekedy už neskoro na zmenu?“ Režisér John Madden

Po veľkom úspechu tohto filmu vzniklo pokračovanie s názvom Druhý úžasný hotel Marigold v roku 2015. Ale aké je tajomstvo jeho úspechu? Na začiatok vás nemierne poteší obsadenie, vskutku „dospelá“ skupinka skvelých hercov. Potom film dokáže, že témy venujúce sa starobe nie sú obmedzené len na zomieranie a choroby, práve naopak, je to všetko o živote!

Dej – nikdy neprestaňte objavovať a pretvárať samých seba!

Johna Maddena, režiséra, veľmi lákal tento príbeh vďaka jednej veci, a to že postavy v Moggachovej románe sú z konkrétnej vekovej skupiny: starší dospelí vo svojich 60. a 70. rokoch. Každý z nich sa tam vyberie kvôli svojmu obmedzenému dôchodkovému rozpočtu. Preto ich všetkých láka stráviť svoj dôchodok za hranicami, v krajine, ktorá im poskytne vyššiu úroveň života za zlomok ceny. Ale nič nie je také jednoduché, ako sa zdá. Pre niektorých našich hrdinov je obrovská tragédia už len samotná cesta do Indie a keďže nič nie je také ako na obrázku, taktiež sa dočkáme niekoľkých žartovných a neočakávaných dobrodružstiev. Ale trápenie je skutočné! Títo seniori sa objavia v „zvláštnom svete vytrhnutom z ich doterajšej reality, odrezanom od ich minulosti, kde pre seba musia objavovať nový život“. Ako povedal režisér John Madden:

„Úžasné na tom je, že práve vtedy, keď jej postavy mali vstúpiť do šedivého obdobia svojho života, otvára sa pred nimi úplne nová kapitola s doslova výbuchom farieb a jasu a príležitosťou znovu objavovať a pretvárať samých seba.“ Režisér John Madden

Nechceme vám prezradiť hlavné časti deja, ale môžeme povedať, že proces objavovania a pretvárania samých seba, ktorým si postavy prejdú, začne byť viditeľnejší, keď sledujeme, ako sa ich myslenie znova prispôsobuje – priateľstvá, svadby, spolupráce, súperenie a všetky ich nedokončené záležitosti – to všetko je rozobraté zábavným spôsobom, ktorý núti každého z nich posúvať sa vpred.

Miesto – pripravte sa na kultúrny šok!

Úžasný hotel Marigold je dôchodcovskou destináciou v Indii pre „starých a krásnych.“ To sú v skutočnosti veľmi nedôstojné slová, vďaka ktorým môžeme nahliadnuť na stupeň kultúrneho šoku, ktorý ich čaká. Stráviť jeseň svojho života v letnom indickom paláci? Luxusný hotel v obľúbenej turistickej destinácii? Táto myšlienka nabáda všetky postavy do Indie, kde očakávajú, že ich obklopí luxus a pohodlie. Avšak keď dorazia, uvedomia si, že Úžasný hotel Marigold má už svoje lepšie dni za sebou!

Miesto – pripravte sa na kultúrny šok!

Film je už na pohľad veľmi okázalý a farby sú také žiarivé, aké by ste čakali od filmu natočeného v Indii, miestne zvyky sú očarujúce, nehovoriac o chytľavej hudbe vo filme. Avšak prvé, čo naše postavy počujú, je hlučný nesúlad hlasov a dopravy. Nie je jednoduché zistiť, kde hľadať melódiu a krásu, za ktorými prešli celú tú cestu. Avšak ich najväčšou výzvou je vzdať sa svojich pôvodných predstáv a predsudkov a pripraviť sa na veľký krok do neznáma.

Jean Ainslie: Ako dokážete vydržať v tejto krajine? Čo také vidíte, čo ja nevidím?

Graham Dashwood: Svetlo, farby, úsmevy, niečomu ma to učí.

Postavy – s vekom prekročte aj svoje vlastné hranice!

s vekom prekročte aj svoje vlastné hranice

Postava Judi Denchovej Evelyn je v tomto príbehu hlavná. (Zdroj)

„Existuje na svete iné miesto, ktoré by bolo takým útokom na zmysly? Tí, ktorí poznajú túto krajinu už dlho, venujú sa len svojim záležitostiam. Ale nič nepripraví nepoučených na túto búrku hlukov a farieb. Na teplo, pohyb, neprestajne hemžiace sa davy.“ Evelyn Greenslade

V tomto príbehu sú definície staroby a zrelosti zabudnuté niekde v úzadí popri tom, ako naše postavy objavujú a pretvárajú samých seba. Samotný príbeh ich na začiatku vykreslí ako veľmi zjednodušený stereotyp ufrflaných starcov a starien, ktorí sa spolu vyberú do Indie kvôli nízkym miestnym cenám, ktoré im umožnia užiť si dôchodok: klasické klišé. Ale to, čo na nich čaká v tomto exotickom mieste, je viac, ako očakávali. Nachádzajú iný vesmír, ktorý ich zmení na omnoho zložitejšie ľudské bytosti, ako by sme si o nich mysleli z prvého dojmu. Pestrosť kultúr v ľudskej skúsenosti: množstvo ľudí z rôznych miest, ktorí sa náhodne stretnú na tomto spoločnom dobrodružstve.

Evelyn – výnimočne súcitná osoba

„Ale možno to, čoho sa obávame, je, že to bude rovnaké, preto sa musíme tešiť zo zmien, ako raz niekto povedal, všetko sa nakoniec dobre skončí, a ak nie, potom verte mne…“ Evelyn Greenslade

Evelyn – výnimočne súcitná osoba

Hlavná postava Evelyn Greensladeová (Judi Denchová) rozpráva celý príbeh. Naučila sa používať počítač a písať online blog, kde každý deň zverejňuje, čo ju zaujalo a na čo prišla počas tohto nového dobrodružstva. V skutočnosti slúžia jej blogové príspevky ako časová os filmu. Je to veľmi súcitná postava, čo znamená, že dokáže prijať kultúrny šok pozitívnym spôsobom a snaží sa to preniesť aj na ostatných.

„Zo začiatku vás to ohromí. Ale postupne vám to začne pripomínať vlnu. Odmietajte a zvalcuje vás to. Ponorte sa do nej a preplávate na druhú stranu.“ Evelyn Greenslade

Po tomto kultúrnom šoku sa naše postavy zmenia navždy. Zistia, že život a láska môže začať nanovo, ak necháte minulosť za sebou, ale zmysel nadobudne len vtedy, keď sa podelia o svoje skúsenosti s ostatnými.

Muriel – nikdy neprekročila svoje vlastné hranice

Niektoré z postáv si obľúbite viac (aspoň my), iné menej. Nepriateľské postavy prirodzene ovplyvnia rýchlosť, akou ich divy Indie pripravia na zmenu. Napríklad taká postava Maggie Smithovej – Muriel Donnellyová. Jej postava je vykreslená ako „od základu xenofóbna, žiadnym spôsobom nikdy neprekračujúca vlastné hranice“. Vypočujete si od nej veci ako:

„Nie, ak to nedokážem vysloviť, tak to jesť určite nebudem.“

Muriel Donnelly

Muriel

Muriel si rozhodne neužíva svoj pobyt v Indii. Príležitosť objavovať novú kultúru a spoznať nových ľudí ju skôr otravuje. Môže to byť aj tým, že svoju cestu začína s príliš veľa putami, od ktorých sa postupne musí odtrhnúť. Samozrejme, nepomáha ani to, že nevie, do čoho ide, hlavne vtedy, ak má meniť svoj pohľad na hodnoty optimizmu a dobrej nálady.

Evelyn: „Nič tu nevyšlo úplne tak, ako som si predstavovala.“

Muriel: „Väčšina nevyšla. Ale niekedy to, čo sa stane namiesto toho, je to dobré.“

Záver – tešte sa zo zmien… a rozdielov!

„Ale pravdou je aj to, že človek, ktorý nič neriskuje, nič neurobí, nemá nič. Jediné, čo o budúcnosti vieme, je, že bude iná. Ale možno to, čoho sa obávame, je, že to bude rovnaké. Preto sa musíme tešiť zo zmien.“ Evelyn Greenslade

Záver

Je jasné, že kniha v porovnaní s filmom ide viac do hĺbky, čo sa týka osobnosti každej postavy a príbehov z minulosti.  No i tak film knihu dobre vystihuje, pretože vás presvedčí, aby ste videli, že staroba neuberá na kráse a hĺbke ľudskosti každého človeka. Neznamená to, že dosiahnete štádium, v ktorom viac nebudete starnúť. Film pomáha rozobrať túto mylnú predstavu, ale tiež pomáha ozrejmiť, ako sú starí ľudia vnímaní a ako sa k nim chováme v západných kultúrach. V skutočnosti rozhodnutie presťahovať sa ďaleko od domova do úplne odlišnej kultúry neprišlo len tak z ničoho nič. Väčšina z nich sa presťahovala, pretože mali tak málo peňazí, že potrebovali miesto, kde by si za tie peniaze mohli dovoliť trochu viac. Avšak lacnejší život v Indii nebol ich jedinou motiváciou. V indickej kultúre, podobne ako v japonskej, sú seniori váženými obyvateľmi, dokonca s posvätnou úctou. Na rozdiel od toho, čo sa deje v západných civilizáciách, ľudia sú viac vnímaní a ich hlas je dôležitejší, čím sú starší, pretože sa považujú za predstaviteľov múdrosti. Je zásadné, aby sme my ako spoločnosť uznali občiansku hodnotu seniorov pre všetko, čo nám ešte môžu ponúknuť.

A tomu nás všetkých učí aj tento príbeh: môžete cítiť, že sa mladosť už vyparila, keď sa pozriete do zrkadla a snažíte sa nepriznať si zmeny, ktoré prebiehajú vo vašom tele, ale keď sa dožijete jesene svojho života, náhle získate obrovský nový priestor vo svojom vnútri, ktorý sa skladá zo všetkých vašich zážitkov z minulosti. Z ničoho nič sa tieto zážitky a skúsenosti stávajú zdrojom sily. V súčasnosti sa vašich 60 či 70 rokov stáva vašimi novými 40 rokmi. Nie je to niečo, na čo sa môžete tešiť? A presne takto začne byť a vyzerať svet opäť čarovne a ohromujúco. Často to, čo spúšťa takéto nové myslenie, je schopnosť vedieť prijať a užívať si zmeny, vyrovnať sa so sklamaním… a rozdielmi!

Zdroje:

Cinema Review

Interview to Director John Madden